Erotiikka tampere upeat homoseksuaaliseen kalu

erotiikka tampere upeat homoseksuaaliseen kalu

.

: Erotiikka tampere upeat homoseksuaaliseen kalu

ILMAINEN GAY LIVEKAMERA THAI HIERONTA VARKAUS 298
Homo porno videoita treffit.suomi24 search 162
Guntele chat homoseksuaaliseen halpoja hotelleja helsingissä Jos kaveri itse sanoo nimekseen Ruslanas, on se Ruslanas, eikä Ruslan tai Matti. Tarkoituksena on nostaa myytin takaa  esiin se tavallinen Laaksonen: Olihan se semmonen tilulii-kausi sillon joskus muunnoin. Kati Mustola tituleeraakin Sateenkaari-Suomi -kirjan artikkelissaan Wetterhoffia Suomen ensimmäiseksi homohistorioitsijaksi. Ilta-Sanomat jopa uutisoi purkamisesta 9. Mutta siitäkin on kannettava vastuunsa ja tiedostettava, etteivät kuvat nykypäivänä katoa täysin koskaan siitä tämä armas netti pitää huolen. Tuomi on näin kesäkuun puoliväliin mennessä jo tuoksunsa tuhlannut, mutta syreenipensaat kukkivat yhä, ja Tähtitorninmäen puistokäytävän asvaltti on paikoin kokonaan tuulen karistamien kukkien peitossa.
Erotiikka tampere upeat homoseksuaaliseen kalu

Ei elämän vaikeudet tai tehdyt tyhmyydet ole tosiinsa sidoksissa, päinvastoin. Moni vaikeista oloista tuleva päättää mielessään, että ei tästä ainakaan huonompaa suuntaan mennä. Ruslanashan kertoi, että hän tunsi itsensä imarrelluksi, kun kuvaaja pyysi häntä malliksi eroottisiin alastonkuviin. Usein hylätty lapsi juuri kaipaa huomiota ja tykätyksi tulemisen tunnetta. Näin se vain on, ei sille mitään voi.

Vai saako maassamme lapsi ajaa autoa, saako lapsi äänestää eduskunta- ym. Kyllä vuotias perustapaus, en puhu nyt esim. Ja ennenkaikkea vuotias ymmärtää vastuunsa erityisesti itsestään, mutta myös muista ihmisistä. Eri asia on, jos itse haluaa vetäytyä tyhmyyden taakse ja väittää, ettei ollut vielä aikuistunut, eikä tullut ajatelleeksi, eikä tiennyt yleistä tapaa, eikä Enhän minä sanonutkaan, että vuotias on lapsi mutta hän voi olla epäkypsä ja lapsellinen.

Ja se että tuntee itsensä hylätyksi lapsena saa aikaan suurta vahvistamisen kaipuuta myöhemminkin ehkä koko elämän ajan. Hylätyn ihmisen itsetunto ei ole niitä parhaita ja hän joutuu helposti saalistajien kynsiin.

Sekö, että on ollut vaikeaa, oikeuttaa käyttäytymään miten tahansa? Sekö, että vuotiaana kaikki ovat epäkysiä ja lapsellisia oikeuttaa myös siihen? Kyllä taas menee jesustelun puolelle koko homma. Eikö muka vuotias tajua, mitä tekee, jos menee homo- tai pornokuviin poseeraamaan?

Eikö hän teinnyt, mistä siinä on kyse? Luuliko hän, että kuvataan partiopoikien kesäretkeä? Minkäköhän takia jätkä tuli Suomeen ja jätti uransa liettulaiasn bändin solistina? Ettei vaan olisi maa polttanut jalkojen alla? Suomessa ja koko maailmassa on paljon ihmisiä, joilla lähtökohdat ei ole kaikkein parhaimpia, mutta niinpä vaan sieltä on noustu tekemättä hölmöyksiä.

Yököttää tuo alituinen "ymmärtämisen" kerjääminen. Ei saa olla noin kova heikko-osaisia kohtaan, ja jos onkin, niin pitää ymmärtää niitä jotka ymmärtävät, eikö? Olihan Agneskin vuotias - eli aikuinen - hylätessään lapsensa. Olitte te mitä miletä hyvänsä, niin minun mielestäni se, että AIKUINEN nainen hylkää oman lapsensa on paljon kamalampi teko kuin esiintyminen pornokuvissa jälkimmäinenkin on toki tuomittavaa.

Mutta oikeasti, itselleenhän siinä vain tekee pahaa, jos häpäisee itseään jossain kauheissa kuvissa, vai mitä? Ainakaan ei tee pahaa viattomalle lapselle. Minun mielestäni hän sen vuoksi ansaitsee tilaisuuden, kuten Agneskin. Yleisö sitten päättää, miten hänelle käy kisassa, ja niin olkoon.

Ja ottakaa huomioon, että ei Ruslanas välttämättä ole homo, vaikka esiintyykin homoeroottisissa kuvissa.

Ehkä hän oli pilvessä tms. Tämä ei ole mikään leikin asia Laki sanoo, mitä laki sanoo. Monissa valtioissa täysi-ikäisyyden raja on aivan syystä 21 vuotta. On tiettyjä asioita, mihin moraalisessa mielessä hyvin moni vuotias on vielä liian nuori. Eettisesti asiaa katsottaessa näyttää vahvasti siltä, että Ruslanas oli moraalittoman teon uhri, halusi sitä tai ei. Oli sitten lipevä tai ei.

Totuus ei miksikään muutu, eikä tämä ole mitään jeesustelua. Tässä valossa tämän luuranko ei saisi millään tavalla vaikuttaa hänen tulevaisuuteensa.

Mikäli edelleenkään et pidä vuotiaan ehdottelemista homopornokuviin moraalittomana, katso peiliin. Tekisitkö itse niin, ole rehellinen. Hyväksyisitkö että noin tehtäisiin pojallesi? Liettuan ja muiden sen alueen maiden elintaso on ihan eri asia kuin esimerkiksi täällä Suomessa.

Siellä ei ole sosiaaliturvaa juuri ollenkaan, eli jos ei ole töitä, et tule saamaan mistään rahaa. Kuvittelehan se, että Liettuassa on normaalia saada euroa kuussa palkkaa. Hinnatkin ovat tietenkin halvemmat, mutta rahaa ei todellakaan jää mihinkään ylimääräiseen. Korruptin ja köyhyyden alla eläminen eläminen altistaa myös helpommin rikollisuudelle sekä huume- ja muille ongelmille. Siksi näissä maissa esiintyykin kyseisiä ongelmia enemmän.

Aina ei siis ole vaihtoehtoja, mitä tekisi. Ja kun on ikänsä elänyt kurjuudessa, niin kyllä se raha houkuttaa.

Ruslania tai Agnesia en halua tuomita kumpaakaan, vaikka en myöskään puollusta heidän tekojaan. Ymmärrän ainoastaan sen, että heillä ei ole ollut niin paljon vaihtoehtoja kuin meillä täällä sosiaaliturvan paratiisissa, jossa joskus saattaa tienata enemmän työttömänä kuin töissä.

Eli toivoisinkin että Suomen rakas pullasorsakansa lakkaisi syyllistämästä täällä ketään, jos ei kerran ole tietoa asioista. Ei tietenkään ole hyväksyttävää edes pyytää ihmistä pornokuviin. Ei olisi mukavaa, jos joku pyytäisi poikaani kyseisenlaisiin kuviin. Ratkaisevaa on mielestäni kuitenkin se, mitä poikani vastaisi tuollaiseen pyyntöön. Jos joku omasta halustaan menee po. Mutta siitäkin on kannettava vastuunsa ja tiedostettava, etteivät kuvat nykypäivänä katoa täysin koskaan siitä tämä armas netti pitää huolen.

Eihän Ruslanaakaan pakotettu ainakaan hänen itsensä kertoman mukaan kuviin, vaan hän meni niihin innokkaasti, koska katsoi olevansa imarreltu ja ajatteli, että niistä on hänelle hyötyä.

Nyt se "hyöty" on nähty. Väärinhän se syyllistämien on. Mutta kuinka moni meistä olisi syyllistänyt kyseistä henkilöä, mikäli hän ei niin innokkaasti olisi tuonut itseään julkisuuteen. Minulla ainakin tökkäisee juuri tuo, että epämääräisen pornotaustan omaava henkilö haluaa olla meidän esikuvamme!

Voisihan hän muutenkin menestyä laulajana, olematta nimenomaan idoliksi haettu idoli. Hän oli laulajatähti kotimaassaan, miksei ole enää? Ruslanas oli hyvin kielteisellä kannalla noihin kuvauksiin, vaikka tunsikin itsensä imarrelluksi.

Meni kuitenkin ja katui heti kun oli nähnyt kuvat valmiina ja harkitsi jopa itsemurhaa. Hän ei jaksanut varmaankaan selitellä tuota pornojupakkaa loputtomiin ihmisille ja medialle, vaan vaihtoi maata.

Meni Idols-kilpailuun, jotta saisi uuden alun Suomessa laulajana ja mitä tapahtuikaan- jälleen sama pornokuvamylly pääsi käyntiin. Kyllä nyt jo sääliksi käy tätä urheaa, lahjakasta ja määrätietoisen itsepäistä ihmistä. Annetaan hänelle mahdollisuus keikkailla ja elättää itsensä laulamisella, jooko? Tiedä vaikka voittais vielä Euroviisut Suomen piikkiin. Joka iikalla on äänestysmahdollisuus, joten tulee aika vaikeaksi estää Ruslanasin menestys jos kansa niin päättää. Minkä ikäinen tämä Ruslanas on?

On ehtinyt tehdä niin paljon kotimaassaan; ollut pop-tähti, osallistunut pornokuvauksiin, kyllästynyt kotimaahansa jne. Oliko hän pop-tähti ennen pornokuvauksiaan siis alle vuotias , niin kuin voisi ymmärtää ainakin lehtijutuista, joissa kerrotaan, että pornokuvat katkaisivat laulu-uran.

Jos oli tunnettu ja suosittu tähti, sai hän kai siitä jonkinlaista korvaustakin, joten käsitys siitä, että meni köyhyytensä takia pornokuviin, ei voi olla ihan oikea. Ruslanas on 22 vuotias nyt. Ei hän tietenkään ennen pornokuvia ollut mikään menestyvä tähti, vaan sen jälkeen joskus myöhemmin ja sitten kun nämä pornokuvat tulivat julki, niin tähteys himmeni ja hän vaihtoi maata väsyneenä tästä jutusta.

Ja mitäs täällä odottikaan? Kyllä hän nyt tarvitsee rauhaa ja lepoa ja lupaa elättää itsensä laulamalla meille. Melkoinen kivitaakka nuoren miehen harteilla, mistä ei pääse eroon, eikä tule eroon pääsemään, halusi sitä tai ei. Sen Ruslanas varmasti tietää harvinaisen hyvin, paremmin kuin moni muu meistä osaa edes kuvitella. Tästä ylöspääseminen vaatii todellista taistelijan luonnetta, helppoheikki olisi jo luovuttanut ja ajautunut mullan alle aikoja sitten.

Tosiasia on että monet parikymppisetkin tekevät ja tulevat tekemään tyhmyyksiä, joita sitten vanhempana ja viisaampana katuu. Onneksi noin rajuihin juttuihin vain harva ajautuu. Valtaosa meistä suomalaisista ei kykene edes hahmottamaan, kuinka kovia toiset ovat nuoruudessaan joutuneet kokemaan. Koska emme mitenkään voi tietää asiaa kokonaisuudessaan, emme myöskään voida toimia minään tuomareina. Mitä Suomen Idolssiin tulee, ei tyyppi mielestäni niihin karkeloihin sovi. Syynä kansalaisuus ja huono suomen kielen taito yhdistettynä siihen, että hän on jo ollut pop-tähti.

Toisaalta, mikäli hän jatkossa kykenee elämään nuhteettomasti ja säilyttää erinomaisen laulutaitonsa, jonkinasteiseksi idoliksi hänestä voi hyvinkin olla. Mutta jos rehellinen ollaan, pahalta näyttää. Oikaisen edellisen, jossa sanoin hänet vuotta nuoremmaksi. Hän itse kertoi lehdille pornotaustastaan, ai uusi alku? Ei kaikki nyt ihan täsmää Toivottavasti hän ei saa langatonta mikkiä, ettei vahingossa nielase sitä. Suomen Idols on mielestäni kilpailu, jossa etsitään nuoria Suomalaisia laulajia, jotka ovat olleet piilossa..

Sehän idea siinä on, mun mielestä tuommoset jutut pitäis pistää pois koko kilpailusta Ja muutenki kaikki jotka on jo keikkaillut ja jolla on jo jotain matskua ulkona niin pois sieltä!!! No tee sinä vaan niitä omia sääntöjäsi niin paljon kuin keksit, tosiasiassa riittää kylläkin että asuu vakituisesti Suomessa ja minusta se on hyvä sääntö. Eikös se olisi vähän omituista, että vaikka asuisi vakituisesti maassa, niin ei saisi ottaa osaa kilpailuihin? Väestörekisteritieton mukaan Suomessa ei asu vakinaisesti yhtään Ruslanas-nimistä henkilöä.

Onko kaverin nimi väärä vai eikö hän sittenkään asu Suomessa! Nimenomaan katsoin, ettei ole yhtään henkilöä, jonka etunimi olisi Ruslanas Ruslana-nimisiä kyllä löytyy, ovat kaikki naisia; Ruslan-nimisiä miehiä on runsaasti.

Kaverin sukunimeä en äsken muistanut, mutta nyt tarkistin: Ehkä kirjottaakin nimensä Ruslan? Tai on vasta muuttanut? Tai käyttää virallisesti eri nimeä? Jos sukunimeäkään ei löydy rekisteristä Suomessa siis ei ainoatakaan, jonka sukunimi olisi Kirilkinas , on kai yksi hailee, kuinka hän etunimensä kirjoittaa. Epäilykset vain aina heräävät, jos ihminen ei voi käyttää omaa nimeään julkisuuteen pyrkiessään.

Varsinkin kun iltalehtien sivuilla toitottaa haluaan olla rehellinen ja oma itsensä. Oli nimi rekisterissä tai ei, kyllä kaikki pian "Ruslanin" tuntee. Veikkaanpa, että on lööpeissä vielä useammankin kerran. Eihän väestörekisteri anna tietoja jos on kieltänyt niiden antamisen. Väestörekisterikeskuksella on nimitilasto, jossa on mainittuna etunimet yksittäiset etunimet, ei esim. Mariikka 60 naista, Hristo 18 miestä jne. Samoin on tilasto sukunimistä.

Näissä tilastoissa on mainittu kaikki Suomessa olevat Suomen kansalaiset ja täällä vakituisesti asuvat , mutta vain tilastoina: Näihin nimitilastoihin tilastoidaan kaikki kysymättä heidän haluaan, koska näistä tilastoista ei voi yksilöidä ketään, paitsi ehkä uniikkinimet. Etunimitilasto näyttää, ettei Suomessa ole ainoatakaan Ruslania ja sukunimitilasto näyttää, ettei Suomessa ole ainoatakaan Kirilkinasia.

Väestörekisterin muut tiedot ovatkin asia erikseen. Käypäs itsekin tsekkaamassa väestorekisterin nimipalvelusta, montako Ottopoikaa löytyy. Voin kai paljastaa, ettei yhtään Ottopoikaa, mutta kylläkin Otto-nimistä miestä ja 6 Otto-nimistä naista. Me vain ei tiedätä sitä selitystä juuri tällä hetkellä.

Ilmeisesti Ruslanas ei varsinaisesti asu Suomessa, vaan on esim. Eli vaikka käytännössä asuukin täällä, on teoriassa vain käymässä. Juu ja Viviana nimisiä löytyy yhteensä 53, mutta ei edelleenkään ainoatakaan, jonka sukunimi olisi Kirilkinas.

Viviana liittyi viestiin ihan saman verran kuin nimi Ruslan. Eli Ruslan-nimen ja Viviana-nimen tilastollinen esiintyminen ei vaikuta mitenkaan nimeen Ruslanas vaikkakin Ruslan ja Ruslanas näyttävät äkkiä katsoen samanlaisilta, ovat ne eri nimet ja kirjataan erikseen tilastoihin.

Vaikka Suomessa olisi Ruslan-nimisiä niin, että päät yhteen kolisee, ei se muuta sitä tosiasiaa, ettei vrk: Ja vertaus Viviana nimeen: Vaikka Suomessa olisi Viviana-nimisiä niin, että päät yhteen kolisee, ei se muuta sitä tosiasiaa, ettei vrk: Jos kaveri itse sanoo nimekseen Ruslanas, on se Ruslanas, eikä Ruslan tai Matti. Kaverihan sanoo olevansa rehellinen ja haluaa olla oma itsensä käsittääkseni nimeä myöten. Olisikohan mitenkäänn mahdollista, että hieman yksinkertaisemmallakin logiikalla voisi olla jatkossa käyttöä?

Katos kun mä oon ihan liian tyhmä noin älykkäisiin haasteisiin. Taas uteliaat pikkuvirkamieht tonkivat asiattomassti vrk: Omalta osaltani voin kertoa, että nimistön harrastajana tutkin eri nimien yleisyyttä eri vuosina.

Aina, kun havaitsen nimen, jota en ole aiemmin kuullut, tsekkaan sen yleisyyden Suomessa. Ei pikkuvirkamiehet jotka eivät nimiä harrasta varmaankaan jaksa jonkin idols-ehdokkaan nimeä kyyläämismielessä miettiä. Nimet ovat mielenkiintoinen osa ihmisten elämää. Niiden vaihtelevuus ja erilaisuus on hämmästyttävän avartavaa seurattavaa suositut nimet, uniikkinimet, eri maista Suomeen muuttaneiden nimet, nimien merkitys jne.

Ruslanan olevan uniikkinimi Suomessa, näin ei ollut, tilastoissa ei ollut ainoatakaan Ruslania, ei siinä sen ihmeellisempää ole. Puhun siis kaiken aikaa etunimistä. Suomessa on muuten käytössä ainakin eri etunimeä. Nytkin on siis jotkut minun lisäkseni katsoneet yksittäistä etunimeä ja todennut, ettei sellainen ole Suomessa käytössä kenelläkään.

Varsinaisesta henkilötietojen urkinnasta tällaisessa "nimestämisessä" ei todellakaan ole kyse. Eiköhän tässä ole yksinkertaisesti kyse siitä, että hänellä EI ole suomen kansalaisuutta eikä hän asu pysyvästi Suomessa. Hän on täällä töissä tai opiskelee, mutta ei asu pysyvästi. Onhan noita Suomessa tuhansia jotka tekevät samoin. Tuskin heidänkään nimi tilastosta löytyy. Tuskin teidänkään nimi löytyy tilastoista, jos menette vaikka Italiaan töihin puoleksi vuodeksi. En suuntaa tätä kirkoitusta onnettaren ottopojalle, sillä hänellä näyttää olevan järki päässä: Vaan niille tyhmille, jotka vääntävät täällä rautalankaa tosissaan.

Meillähän on jo ollut kaikkea, mutta ei tällaista! Johan noita vitunvilauttelijoitakin on harva se päivä jossakin lehden etusivulla. Ruslanaksesta tuli ainakin minun idols-suosikkini kerta heitolla! Olishan se aikamoista vaihtelua, uskovaisen ja kunnon pojan perikuvan I.

Jääskeläisen jälkeen mennään toiseen äärilaitaan. Epäilen, että R on ollut nuorena narkkari, sen takia on pitänyt suostua kuviin. Tottatoki narkkari ja narkkari lienee vieläkin kun haluaa idoliks. Noh, eiköhän tosiasia kuitenkin ole se, että kaveri on nyt onnistunut saamaan kipeästi tarvitsemaansa julkisuutta. Jäädään katsomaan mihinkä asti veikkonen pääsee. D Vittu mitä selitystä! Ehkäpä tuo oli ajattelematon ja huumeessa tehty juttu ja Ruslanas joutui kamalaan moraaliseen krapulaan sitten kun sai nähdä kuvat.

Näin minä asian ymmärrän. Mutta pitää kai toimittajan saada mahdollisimman vetävä otsikko, jotta lehti myy. Eipä kuulu minun suosikikseni tämä Ruslan-poju. Asko oli oikeassa "limaisin kilpailija" mielipiteessään. Onkohan Asko itse nähnyt kuvat joskus vuosia sitten?

Tulee mieleen, millaisilla sivuilla Asko itse käy vapaalla ajallaan. Ja vielä mukamas Isä Se ruslana on ihana, söpö ja komee! Onhan se reilua, että nyt on pornosta kiinnostuneille homoillekin oma suosikki, jota voi ihquttaa mitä se sitten onkin Jännä nähdä kilpailun kuluessa keitä maassamme on eniten äänien perusteella ; uskiksia, homopornoilijoita vai ihan pelkkistaviksia Tavallinen senttinen sillä näyttäisi olevan!

Viime vuonna uskovainen Jääskeläinen vei voiton uskovaisten kolehdeilla. Tänä vuonna voisi käydä samoin Oulusta jatkoon päässeen uskovaisen kanssa. Hyvä että nyt saatiin mukaan pornokeisari niin ateistit voivat pitää Ruslanaksen puolta. Vaaleahko kaveri, Jone sitä jo vähän "läksyttikin", että uskonnon varjolla ratsastetaan. Taitaa olla monen suosikki kuitenkin. Minun mielestäni tasapuolisuuden nimissä Ruslanalle pitää antaa mahdollisuus, koska hän kuitenkin osaa laulaa.

Yleisö sitten äänestämällä päättää haluaako hänet idolikseen. Tuskin haluavat, koska Agneskin putosi viimevuonna yleisöäänestyksessä, kun hänen epämääräinen taustansa tuli julki. Ruslanalla on kuitenkin mahdollisuus päästä levyttämään vaikkei hän voitakkaan, kuten Agneskin pääsi, mikäli hänen annetaan jatkaa kisassa ja osoittaa lahjakkutensa.

Vai onko teidän mielestä niin, että menneisyyden virheistä on pakko maksaa koko ikänsä? Ruslanalle on annettu laulun lahja, ja hänen suotakoon sitä käyttää ja hankkia siitä itselleen ammatin eikä mistään iljettävästä pornosta.

Se mainitaan myös tutkija Tuula Juvosen Varjoelämää ja julkisia salaisuuksia - kirjassa homojen vanhana kohtauspaikkana. Juvosen tutkimien poliisikuulustelupöytäkirjojen mukaan tamperelaiset miehet ovat menneinä vuosikymmeninä tavanneet toisiaan rautatieasemalla ja sen liepeillä ja harrastaneet seksiä joko aseman käymälässä tai läheisissä matkustajakodeissa.

Homoseksuaaliset teot kieltäneen lain aikana näissä paikoissa piti kuitenkin varoa asemapoliisia tai henkilökuntaa, joten Juvonen uskoo Posteljooninpuistossa sijainneen käymälän vakiintuneen jo varhain yhdeksi miesten ulkotapaamispaikaksi. Enää puistossa ei ole käymälää, ja se on muutenkin sen verran pieni ja huomaamaton, että kaupungissa pitkään asunut J. Pysähdymme siis toviksi ihailemaan ruskan värejä ja vuonna valmistuneen rautatieaseman kellotornia — tuota 50 metrin korkeuteen kohoavaa seisokkisymbolia, joka Wikipedian mukaan liitettiin funkisrakennuksen suunnitelmiin jälkikäteen Rautatiehallituksen vaatimuksesta.

Iso on ja paksu! Tampereen taidemuseon sivuilta selviää, että Ysikutosen parjaamat Wäinö Aaltosen Pirkkalaisveistokset kuvaavat Suomi-neidon lisäksi keskiajan pirkkalaisia hahmoja: Ysikutonen maalailee myös, miten sillalta oikealle aukeaa Koskipuisto houkutuksineen ja edessä kimmeltää vanha klassillinen ravintola Tillikka.

Tillikkaan tutustumme vähän myöhemmin, mutta ensin on koettava Koskipuisto. Ysikutosen mukaan se oli vuonna Tampereen vilkkaimpia ulkotapaamispaikkoja etenkin hotelli Tammerin — alkuperäiseltä nimeltään Grand Hotel Tammerin — tienoilla. Sitä sivuilta ei sentään selviä, että yksi herkullisimmista tarinoista liittyy hotellissa yöpyneeseen C. Monet muistanevat homokohun nostattaneen Uralin perhonen -nukkeanimaation , jossa marsalkka Mannerheim nähdään mm. Animaation ohjaaja Katariina Lillqvist kertoo Pispala.

Mummuni on kertonut hotelli Tammerissa työskennellessään nähneensä Mannerheimin korsettiin pukeutuneena. Hän oli kuninkaallisen ja ylvään näköinen. Jos oli homo, niin olipas upea.

Upea on kieltämättä myös luvulla nykymuotonsa saaneen Koskipuiston kansallismaisema, jota istahdamme hetkeksi ihailemaan.

Puiston kiinnostavimmaksi nähtävyydeksi jääkin Aimo Tukiaisen veistämä suomalaisen sotilaan muistomerkki  Virvatulet   , jonka äärellä kelpaa muistella myös sodassa olleita homomiehiä. Yksi heistä oli Touko Laaksonen, jonka elämään ja taiteeseen tutustuisimme pian Postimuseossa.

Pienen päivystyksen ja päivänpaistattelun jälkeen lampsimme hotelli Tammerin ohi, ylitämme Satakunnankadun ja päädymme pieneen puistoon, joka Työnpuistona tai Tampellan puistona tunnetaan.

Pääkaupungin vilkas pömpelikulttuuri on jo tullut lukijoilleni tutuksi Homohistoriallinen Helsinki -juttusarjasta , mutta touhua ja tohinaa riitti siis myös Tampereen tualeteissa. Tuula Juvosen haastattelemien homoseksuaalisesti tuntevien miesten mukaan Tampereen keskeisillä paikoilla olleet yleiset käymälät olivat —luvuilla erittäin suosittuja tapaamispaikkoja. Seitsemänkymmentäluvulle tultaessa moni peltienkeli oli kaikesta päätellen menettänyt siipensä, koska Työnpuiston pömpeli oli  Ysikutosen  mukaan  niitä harvoja Tampereella pystyssä olevia ja kulttuurimuistomerkki sinänsä: Eräs Juvosen haastattelema mies tietää tarkentaa, että puisto hiljeni sen jälkeen, kun sen valaistusta oli lisätty tv-sarja Mummon — päätähden Anja Räsäsen vaatimuksesta: Hiljenemisestä huolimatta Tammerkosken itärannan puistoalueet mainitaan iltahämärän kohtauspaikkana vielä Seta -lehden Tampere-matkajutussa vuonna Samassa jutussa tarkastellaan myös Tampereen työväenkaupunki-imagoa hieman pervommasta näkökulmasta toteamalla, että tehtaitten kulta-aikoina kaupungissa asui maan teollisuustyöväestä 40 prosenttia — ja siten myös tilastollisesti keskimääräistä enemmän duunarihomoja.

Duunarihomoille voi osoittaa kunniaa tästä samaisesta Työnpuistosta löytyvän Tampere-veistoksen ääressä. Hmm, you go girl! Työnpuistosta jatkamme Tampellan tehtaan entisessä verstaassa toimivaan Museokeskus Vapriikkiin ja katsastamme Postimuseon Salaisuuksin suljettu — Kirjeiden Tom ofFinland -näyttelyn. Kuten nimestä voi päätellä, näyttely keskittyy nimenomaan Touko Laaksosen kirjeenvaihtoon. Mukana on myös kiinnostavaa henkilökohtaista esineistöä, kuten asuja sekä piirustus-, maalaus- ja sävellystöitä aina lapsuudesta lähtien.

Näyttelystä päästyämme totesin, että aiempiin Tomppa-näyttelyihin Jyväskylä , Helsingin taidemuseo ja Turun Logomo verrattuna Postimuseon näyttely yllättää kesyydellään. Siksi myös näyttelyn nimen salaisuus -sana avautui eri tavalla kuin olin etukäteen ajatellut.

Näyttely ei suinkaan tarjoa meheviä paljastuksia à la Touko Laaksosen estottomat sota-ajan seksileikkailut, vaan juuri Laaksosen homoelämä on se salaisuus, joka on suljettu näyttelyssä nähtävien, etupäässä sisaruksille kirjoitettujen kirjeiden ulkopuolelle. Tarkoituksena on nostaa myytin takaa  esiin se tavallinen Laaksonen: Samalla näyttely kertoo siitä, miten valitettava ja toisaalta tärkeä seuralainen kaappi on homoille ollut ja on osittain yhä suhteessa työhön, perheeseen ja yhteiskuntaan.

Näyttelyn kirjeitä voi muuten kuunnella myös Postimuseon sivustossa Ville Virtasen lukemina. Yllättävintä Postimuseon Tomppa-näyttelyssä oli ehkä kuitenkin se, että myös Tom of Finlandin kuvien estoton seksuaalisuus jäi eräänlaiseksi julkiseksi salaisuudeksi.

Suomeksi sanottuna en nähnyt vehkeen vehjettä — tosin siippa oli nähnyt yhden, kun oli sattunut oikeasta kulmasta katsomaan. Sitäkin intiimimpää oli tarkastella lähietäisyydeltä Laaksosen fetissivaatteita ja päästä kirjaimellisesti hänen nahkoihinsa. Nahkavermeitä jäi ihmettelemään myös takanani kävellyt utelias pikkupoika, jonka äiti sai haastavan selitystehtävän: Ja siinä on sedän takki.

Eikä me olla veljeksiä. Jalka paljon ei sotapojan paina. Tämä yhden miehen iskujoukko marssii pitkin Fabianinkatua kohti kesäillan viimeistä etappia, Tähtitorninmäen puistoa. Sitä kauemmas homohistoriaan Helsingissä ei juuri voi sukeltaa, sillä alue oli meikäläisten suosiossa jo luvulla. Selitys tähän löytyy aivan kivenheiton päästä. Näin kirjoittaa Torsten Ekman teoksessaan Suomen kaarti — suom. Ekman analysoi seikkaperäisesti kaartin poliittista ja symbolista merkitystä tuon ajan suomalaisille, mutta tyystin käsittelemättä jää sen merkitys helsinkiläisille homomiehille.

Tätä puolta avaa tutkija Kati Mustola Ranneliike. Mustola toteaa, että useimpien armeijakaupunkien homopuistot ovat syntyneet nimenomaan kasarmien yhteyteen, koska sotilaat ovat aina olleet äärimmäisen köyhiä ja hankkineet sitten vähän lisätienestiä prostituutiolla.

Puistoihin hakeutui varakkaita herroja ostamaan seksiä näiltä nuorilta miehiltä, jotka eivät kaikki välttämättä olleet homoja, mutta suostuivat homoseksuaalisiin tekoihin rahantarpeessaan. Näin tapahtui myös Helsingissä, missä luvun homoille avautui melkoiset ostajan markkinat Kaarin kasarmin kupeessa Tähtitorninmäellä. Tähtitorninmäen homoliikennettä ja sotilasprostituutiota koskeva varhaisin kirjallinen lähde on jääkäriliikkeen taustahahmon Fritz Wetterhoffin — antama parin sivun pituinen Helsingin homoelämän kuvaus, joka sisältyy Magnus Hirschfeldin kirjaan Die homosexualität des Mannes und des Weibes Kati Mustola tituleeraakin Sateenkaari-Suomi -kirjan artikkelissaan Wetterhoffia Suomen ensimmäiseksi homohistorioitsijaksi.

Artikkelissa Mustola myös siteeraa Wetterhoffin hersyvää kuvausta Helsingin luvun alkupuolen homoalakulttuurista: Osoitteessa Kasarmikatu 15 sijaitseva Kaartin maneesi Kulttuuriympäristöportaali tietää kertoa, että rakennus valmistui vuonna ja sen suunnitteli Yleisten rakennusten ylihallituksen ylitirehtööri Axel Hampus Dalström.

Suomen sotilasprostituutiota ei käsittääkseni ole sen tarkemmin tutkittu, ja tiedot siitä ovat hyvin sirpaleisia. Aiheesta löytyy yksittäisiä mainintoja paitsi Wetterhoffin ja säätyläispojan muisteloista myös —lukujen sensaatiolehdistä, kuten Jallusta ja Viikon totuudesta , joita olemme lukeneet jo juttusarjan aiemmissa osissa. Lisävaloa —lukujen sotilasprostituutioon saadaan hyppäämällä toviksi lahden taakse Tukholmaan. Erinomainen johdattaja aiheeseen on kirja Sympatiens hemlighetsfulla makt: Stockholms homosexuella — , johon olen viitannut jo aiemmissa Tukholma-jutuissa.

Kirjassa toimittaja Dodo Parikas kertoo tukholmalaisten sotilaiden salatuista elämistä tekemiensä haastattelujen sekä aikalaiskirjoittelun ja poliisiraporttien pohjalta. Parikas kuvaa Tukholman sotilasprostituutiota ainakin vuosisadan kestäneeksi seksuaalisten ja sosiaalisten suhteiden kokonaisuudeksi. Ilmiön taustalla oli useita tekijöitä, joista keskeisimpiä oli varuskuntien sijainti aivan keskustan tuntumassa sekä ennen kaikkea iltalomien univormupakko.

Kun univormupakosta luovuttiin luvulla, myös prostituutio hiipui, koska sotilaat eivät enää erottuneet katukuvasta. Jos univormu oli prostituution mahdollistaja, ilmiön kimmokkeena toimi jo aiemmin mainittu sotilaiden vähävaraisuus. Ruotsalaissotilaiden päiväraha oli esimerkiksi vuonna vain 1,50 kruunua, kun taas seksistä sai 10—15 kruunua per laaki. Sillä rahalla pääsi jo nauttimaan suurkaupungin houkutuksista, jotka toivat helpotusta kovaan kasarmielämään simputuksineen kaikkineen. Parikas toteaa Kati Mustolan tapaan, että kaikki itseään myyneet sotilaat eivät välttämättä olleet homoja, mutta osa tietysti oli.

Homosotilaille prostituutio tarjosi hyvän kulissin oman seksuaalisuuden toteuttamiseen. Heterosotilaille taas olennaista oli miehisen roolin säilyttäminen suhteessa homoasiakkaisiin. Homo-, hetero- ja bi-jaottelun sijaan rintamalinja kulki siis miehekkään ja naisellisen välillä. Toimijoiden välistä etäisyyttä vahvisti entisestään raha sekä se, että sotilasprostituutiossa asiakas maksoi yleensä siitä, että hän sai tyydyttää myyjää eikä toisinpäin.

Parikasin haastattelemat miehet korostivat sitä, että sotilaiden maksullisia homokontakteja ei pidetty outoina, kunhan harrasti seksiä myös naisten kanssa.

Parikas kertoo jopa tapauksista, joissa iltalomalaiset saattoivat vuorotellen käydä tienaamassa muiden puolesta rahaa yhteisiin huvituksiin. Kaiken lisäksi tieto tästä ansaintamahdollisuudesta levisi usein alipäällystöltä uusille alokkaille. Välillä sotilaiden liikkumista prostituutiokaduilla yritettiin toki myös suitsia, mutta vasta univormupakosta luopuminen pani bisneksille pisteen. Vuoden jälkeen merisotilaita ja prameissa univormuissa kulkeneita kaartilaisia ei enää voinut bongata Tukholman katukuvasta.

Saako herralle olla tupakkaa? Tupakan tai tulen pyytäminen oli takuuvarma tapa rikkoa jää ulkotapaamispaikoilla. Fennian tupakkarasian kansi vuodelta Myös Torsten Ekmanin Suomen kaarti -kirjasta löytyy tiettyjä mainintoja, jotka ovat linjassa Dodo Parikasin Tukholma-kuvausten kanssa.

Sotilaiden näkyvyydestä luvun Helsingissä Ekman toteaa näin: Ekman puhuu myös kasarmielämän kuluttavuudesta ja yksitoikkoisuudesta, johon sotilaat hakivat vaihtelua juopottelemalla ja käyttäytymällä kaupungilla muutenkin epäsotilaallisesti. Sotilaita esimerkiksi kiellettiin anelemasta almuja kaupunkilaisilta, mikä puhuu paljon heidän heikosta rahatilanteestaan.

Ekmanin kirjasta osui silmään myös tieto, jonka mukaan sotilaita ja alipäällystöä kiellettiin keväällä istumasta Esplanadin puiston penkeillä järjestyshäiriöiden ehkäisemiksi. Dodo Parikasin Tukholma-tutkimuksesta ilmeni nimittäin myös se, että sotilaiden liikkumisen rajoittamista perusteltiin usein nimenomaan juopottelun ja järjestyshäiriöiden ehkäisyllä, mutta sattumoisin kielletyt alueet olivat myös keskeisiä prostituutioreittejä.

Tässä yhteydessä on mahdotonta muuta kuin spekuloida, missä määrin Espan penkeillä pyöri luvun loppupuolella myös homoja sotilaita riiaamassa, mutta Tähtitorninmäellä heitä ainakin riitti aikalaiskuvausten perusteella. Vaikka Suomen kaarti lakkautettiin vuonna , Tähtitorninmäki säilyi homojen suosiossa vielä vuosikymmeniä sen jälkeen. Opiskelijapojan mukaan Tähtitorninmäki oli luvun lopulla kaupungin suosituin kohtauspaikka Hankkijan talon ympäristön [ks.

Tähtitorninmäkeä suosittiin varsinkin alkusyksystä ja keväällä, kun siellä oli penkkejä ja puistoa mihin mennä, jos ei voinut kotiin ketään viedä.

Homojen iltakierrosten vetonaulana oli täälläkin katiskamallinen peltipisuaari, joka sijaitsi Saksalaisen kirkon luona Ruotsalaista normaalilyseota vastapäätä. Tähtitorninmäen homoelämän kuvauksia löytyy myös F. Eeva-Liisa Jaakkola sekä Laaksosen vuonna antamasta haastattelusta, josta Kati Mustola on julkaissut otteita Tom of Finland — ennennäkemätöntä -kirjan artikkelissaan.

Viime jaksossa kuljimme jo Laaksosen jalanjäljissä sodanaikaisessa Espan puistossa, ja sieltä hänen kävelyretkensä johtivat usein Tähtitorninmäelle. Kansainväliselle lukijakunnalle tehdystä elämäkerrasta löytyy myös iltakierrosten tarkka reittikuvaus: Laaksosen vuonna antamasta haastattelusta ilmenee, että Tähtitorninmäki osoittautui merkittäväksi paikaksi myös hänen taiteilijuutensa kannalta.

Laaksoselle seksi oli seksiä ja politiikka politiikkaa. Poika Tähtitorninmäellä , — Tom of Finland — ennennäkemätöntä -kirjan kuvitusta. Alla Ilta-Sanomien kuva samaisen pisuaarin purkamisesta 9. Kaartilaisia, natseja, sovjetteja ja kultamitalivartaloita… Huh huh, ei ole Tähtitorninmäki kuin ennen! Tänä kesäkuisena lauantai-iltana puistossa on minun lisäkseni vain pari kännäävää teinipoikaa eikä yhtään mitään sutinaa.

Tähtitorninmäen homoelämä hiipui ilmeisesti —lukujen vaihteessa sen  jälkeen, kun puiston pisuaari purettiin.

Ilta-Sanomat jopa uutisoi purkamisesta 9. Lehden mukaan purkamispäätös oli herättänyt toisissa vastustustakin, koska peltinen käymälä oli totuttu näkemään samalla paikalla yli puolen vuosisadan ajan. Jutussa todetaan niin ikään, että vanhoja käymälärakennuksia oli vuonna purettu jo Hesperian puistosta ja Pohjoisrannasta, ja syyn väitetään olleen sama:

Hieronta ei homoseksuaaliseen seksiä mies orgasmit

PORNO MALLIT KAURIS SÄNGYSSÄ HOMOSEKSUAALISEEN